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Darwin teleologista? Isso é como cometer um assassinato epistêmico
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11022011
Darwin teleologista? Isso é como cometer um assassinato epistêmico
Darwin teleologista? Isso é como cometer um assassinato epistêmico
Quinta-feira, Fevereiro 10, 2011
Comptes Rendus Biologies
Volume 333, Issue 2, February 2010, Pages 119-128
Un Darwin non darwinien, François Gros, Jean Gayon, Michel Veuille
Evolution / Évolution
Darwin teleologist? Design in the Orchids
Darwin téléologue ? Le problème du dessein dans Les Orchidées
Thierry Hoquet a,
a Département de philosophie, université Paris-Ouest–Nanterre-La-Défense, 200, avenue de la République, 92001 Nanterre cedex, France
Available online 21 February 2010.
Abstract
Focusing on the Orchids, this article aims at disentangling the concepts of teleology, design and natural theology. It refers to several contemporary critics of Darwin (Kölliker, Argyll, Royer, Candolle, Delpino) to challenge Huxley's interpretation that Darwin's system was “a deathblow” to teleology. The Orchids seem rather to be a “flank-movement” (Gray): it departs from the Romantic theories of transmutation and the “imaginary examples” of the Origin; it focuses on empirical data and on teleological structures. Although Darwin refers to natural selection, his readers mock him for his fascination for delicate morphological contrivances and co-adaptations – a sign that he was inescapably lured to finality. Some even suggested that his system was a “theodicy”. In the history of Darwinism, the Orchids reveal “another” quite unexpected and heterodox Darwin: freed from the hypothetical fancies of the Origin, and even suggesting a new kind of physico-theology.
Résumé
Parues trois ans après l’Origine des espèces, les Orchidées de Darwin précisent la place de la téléologie dans la nature (la perfection des « dispositifs » et des « designs »). Cet article analyse les interprétations proposées par différents contemporains de Darwin (Kölliker, Argyll, Royer, Candolle, Delpino). Il conteste l’alternative simpliste proposée à la suite de Huxley (Darwin a-t-il ou non détruit la téléologie ?). LesOrchidées constituent plutôt un « mouvement tactique » (Gray) qui laisse entrevoir « un autre Darwin » : abandon du transformisme spéculatif pour des recherches empiriques ; intérêt pour les structures téléologiques qui séduit ses contemporains en semblant réintroduire en contrebande une certaine finalité dans la nature. Darwin, s’occupant de « dispositifs » morphologiques raffinés, les explique par la sélection naturelle, mais paraît pris au piège de la téléologie : il attribue des fonctions aux structures et identifie de « merveilleuses co-adaptations ». Plusieurs n’hésitent pas à y voir le fondement d’une nouvelle « théodicée ».
Keywords: Teleology; Physico-theology; Co-adaptation; Natural selection; Darwinism; Design
Mots clés: Téléologie; Physico-théologie; Co-adaptations; Sélection naturelle; Darwinisme; Design
Article Outline
1.
Introduction
2.
Beautiful contrivances in nature
2.1. Kölliker vs Huxley: teleology in the Origin?
2.2. Perfect adaptation and special design in Orchids
2.3. Useless structures
3.
Critical readings of the Orchids: the return of teleology?
4.
Darwin as a natural theologian?
4.1. The Orchids as a Bridgewater treatise?
4.2. Contrivances and their Contriver
4.3. Clémence Royer or Darwin as a new kind of natural theology?
4.4. Asa Gray and the flank-movement
5.
Conclusion
Acknowledgements
References
+++++
Professores, pesquisadores e alunos de universidades públicas e privadas com acesso ao site CAPES/Periódicos podem ler gratuitamente este artigo do Comptes Rendus Biologies e de mais 22.440 publicações científicas.
+++++
NOTA CAUSTICANTE DESTE BLOGGER:
A Nomenklatura científica não vai deixar barato para o Thierry Hoquet. Explico: o cara é francês e filósofo. Vão dizer que é bairrismo francês tudo por conta de Lamarck, e que ele não entende nada de biologia por ser filósofo. Ué, mas Darwin era o que? Biólogo? Não, Darwin era teólogo.
Outra coisa da qual sempre fui cético localizado - a de que Darwin de uma vez por todas eliminou o conceito de teleologia em biologia. Eu sempre destaquei isso aqui: nada mais falso! E agora vem um filósofo francês e corrobora a tese deste blogger. Queria ver a cara da Nomenklatura científica e da Galera dos meninos e meninas de Darwin: o homem que teve a maior ideia que toda a humanidade já teve defendia as teses de teleologia. Traduzindo em graúdos: design (sinal de inteligência) pode ser empiricamente detectado na natureza. Darwin, gente, era, quem diria, um teleologista!!!
Fui, nem sei por que, pensando que Darwin cavou um poço epistêmico profundo onde ele mesmo caiu...
Quinta-feira, Fevereiro 10, 2011
Comptes Rendus Biologies
Volume 333, Issue 2, February 2010, Pages 119-128
Un Darwin non darwinien, François Gros, Jean Gayon, Michel Veuille
Evolution / Évolution
Darwin teleologist? Design in the Orchids
Darwin téléologue ? Le problème du dessein dans Les Orchidées
Thierry Hoquet a,
a Département de philosophie, université Paris-Ouest–Nanterre-La-Défense, 200, avenue de la République, 92001 Nanterre cedex, France
Available online 21 February 2010.
Abstract
Focusing on the Orchids, this article aims at disentangling the concepts of teleology, design and natural theology. It refers to several contemporary critics of Darwin (Kölliker, Argyll, Royer, Candolle, Delpino) to challenge Huxley's interpretation that Darwin's system was “a deathblow” to teleology. The Orchids seem rather to be a “flank-movement” (Gray): it departs from the Romantic theories of transmutation and the “imaginary examples” of the Origin; it focuses on empirical data and on teleological structures. Although Darwin refers to natural selection, his readers mock him for his fascination for delicate morphological contrivances and co-adaptations – a sign that he was inescapably lured to finality. Some even suggested that his system was a “theodicy”. In the history of Darwinism, the Orchids reveal “another” quite unexpected and heterodox Darwin: freed from the hypothetical fancies of the Origin, and even suggesting a new kind of physico-theology.
Résumé
Parues trois ans après l’Origine des espèces, les Orchidées de Darwin précisent la place de la téléologie dans la nature (la perfection des « dispositifs » et des « designs »). Cet article analyse les interprétations proposées par différents contemporains de Darwin (Kölliker, Argyll, Royer, Candolle, Delpino). Il conteste l’alternative simpliste proposée à la suite de Huxley (Darwin a-t-il ou non détruit la téléologie ?). LesOrchidées constituent plutôt un « mouvement tactique » (Gray) qui laisse entrevoir « un autre Darwin » : abandon du transformisme spéculatif pour des recherches empiriques ; intérêt pour les structures téléologiques qui séduit ses contemporains en semblant réintroduire en contrebande une certaine finalité dans la nature. Darwin, s’occupant de « dispositifs » morphologiques raffinés, les explique par la sélection naturelle, mais paraît pris au piège de la téléologie : il attribue des fonctions aux structures et identifie de « merveilleuses co-adaptations ». Plusieurs n’hésitent pas à y voir le fondement d’une nouvelle « théodicée ».
Keywords: Teleology; Physico-theology; Co-adaptation; Natural selection; Darwinism; Design
Mots clés: Téléologie; Physico-théologie; Co-adaptations; Sélection naturelle; Darwinisme; Design
Article Outline
1.
Introduction
2.
Beautiful contrivances in nature
2.1. Kölliker vs Huxley: teleology in the Origin?
2.2. Perfect adaptation and special design in Orchids
2.3. Useless structures
3.
Critical readings of the Orchids: the return of teleology?
4.
Darwin as a natural theologian?
4.1. The Orchids as a Bridgewater treatise?
4.2. Contrivances and their Contriver
4.3. Clémence Royer or Darwin as a new kind of natural theology?
4.4. Asa Gray and the flank-movement
5.
Conclusion
Acknowledgements
References
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NOTA CAUSTICANTE DESTE BLOGGER:
A Nomenklatura científica não vai deixar barato para o Thierry Hoquet. Explico: o cara é francês e filósofo. Vão dizer que é bairrismo francês tudo por conta de Lamarck, e que ele não entende nada de biologia por ser filósofo. Ué, mas Darwin era o que? Biólogo? Não, Darwin era teólogo.
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Fui, nem sei por que, pensando que Darwin cavou um poço epistêmico profundo onde ele mesmo caiu...
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